Translate

söndag 30 augusti 2015

Att skriva en bok -Att ställa frågor till sina karaktärer

Tankar i skrivarlyan idag
RÄDSLA
Alla går vi och bär på olika slags rädsla inom oss. Det gör också Rikard och idag har jag försökt att komma underfund med hans rädsla inför ett förhållande. När jag kom underfund med det och började att förstå mig på honom så skrev jag också ner det i romanen på flera olika ställen så att läsaren också hänger med i mina tankebanor. De tankar jag tänkte på var.
  1. Vad är det som utlöser hans rädsla?
  2. Hur känner han då när det inträffar?
  3. Vad gör han för att undkomma den rädslan?
  4. Kan han själv förstå varför han har den rädsla han har?
  5. Hur reagerar han då? med ilska? med att ta sig ifrån den person han är rädd för eller attackerar han personen?
Dessutom funderar jag på hans strategier.
Jag vet vilken slags strategi som han vanligtvis har, som han har använt många gånger med stor fördel men när han möter Viveka fungerar dom inte. Vad känner han då? hur omplacerar sig han då och möter det han inte vet? Vågar han möta det okända?
Ja det är mina tankar idag i mina försök att komma inunder Rikards innersta tankar.
Jag har också funderat på varför han reagerar som han gör?
Har det något att göra med hans bakgrund? eller är det andra människor som har påverkat honom att agera som han gjorde?
Det är inte fel att ställa den här sortens frågor till sina karaktärer för när boken är klar måste jag känna honom och de andra huvudpersonernas tankar mycket väl. ©  Peter Knagert



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar