Translate

tisdag 25 augusti 2015

Brödkakan- läs en historisk bok

Brödkakan
Jag minns när jag skrev det kapitlet om brödkakan och hur tjänstehjonet var till att vakta brödkakan men inte fick äta något utav den. Jag tänker på den gången då tjänstehjonet ändå fick chansen att smaka och hur min egen saliv rann medan jag försökte att sätta mig in i tjänstehjonets känslor och tankar i det ögonblicket som detta hände.
Det blev så verkligt för mig att jag såg tjänstehjonet stå framför härden och såg henne lägga brödkakan på bänken. Hur hon när tillfälle bjöds fick en del av brödkakan och hur det kändes när hon stoppade det i sin mun. Det handlade om minuter när hon hade möjlighet att verkligen få en bit brödkaka. I vanliga fall fick hon endast äta gamla brödrester som hade mögel på sig.
Tänk er då att få en nybakad brödkaka som luktar bröd och tänk er in i att det ångar upp den härliga brödlukten i er näsa. Föreställ er sedan att ni inte har lov att äta en enda bit av brödkakan.
Ja det var en stark scen att skriva för mig och jag kommer aldrig att glömma just dessa rader.
Läs boken!

Du hittar den bland annat här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar