Translate

tisdag 18 augusti 2015

Riddare och härskareteknik- Läs boken om riddare som handlar om 1100talet

Olika sorters härskartekniker
Thormund i boken "En mans ägodel" utövar flera olika sorter av härskartekniker som jag förstår när jag läst Elaine Eksvärds bok "härskarteknik". Jag skrev boken för två år sedan och i dagarna skickade jag efter Elaines bok. Det har varit intressant att läsa att Thormund utövade väldigt många härskartekniker på Johanna.
Naturligtvis får man ta hänsyn till den tid som rådde då när kvinnorna inte hade rösträtt och när de tillhörde en man men det är ändå intressant att nu 2015 titta på vilka härskartekniker han använde sig av, för att förstå honom bättre. Men ju mer jag får fram av honom desto mer elak och svår blir han att förstå. Men jag har kommit fram till att han hade en oerhörd vrede inom sig som förmodligen kom ifrån att hans mamma var en hora och att hans far egentligen inte ville ta hand om honom. Han fick alltså kämpa sig fram till den position han hade men det är inte något skäl till att låta allt gå ut över hans hustru. Så jag förstår honom inte fullt ut. Hans vrede borde istället ha applicerats på hans mor och far men som jag ser det så gick all den ilska han kände utöver Johanna, tjänstehjonen och Beredslava. Förmodligen var det därför som Johanna kände sympati och gemenskap med just tjänstehjonen och Beredslava. De var alla i en utsatt position där våld och vrede fanns i deras vardag. Johanna blev ju ideligen våldtagen av sin make och också slagen.
När jag skrev om honom som en karaktär tänkte jag aldrig på att han utövade olika slags härskartekniker utan jag skrev bara för att det var sådan han var som person. Jag visste att han var en elak person men nu efteråt har jag börjat fundera på hur han kunde vara så elak.
Ska vi nu gå igenom vilka slags härskartekniker som han hade enligt Elaines bok så blir det följande:
Hierarkimetoden
Han var rik och kunde utnyttja andra på grund av det. Han utnyttjade sin position för att förtrycka och nedvärdera människor som bodde på riddarborgen och runt omkring. Han utnyttjade också det faktum att Johanna var gift med honom och därmed också tillhörde honom, precis som ett djur i ladugården tillhörde honom. Johanna åh sin sida reagerade med att underkuva sig själv och göra sig mindre än den hon var. Hon var en gårdsfru och borde ha haft mer makt men genom hans inflytande över henne hade hon egentligen inte mer makt än de tjänstehjon som hon stod över.
Projiceringsmetoden: Han försökte ideligen att hitta fel på henne och därmed sänka henne ytterligare. Det var oftast små saker som hon gjorde som han förstorade.
Martyrmetoden - han spelade på hennes dåliga samvete att hon i hans ögon var en dålig hustru och hon höll med honom. Hon levde i den verklighet som han hade skapat åt dem och visste inte om någon annan verklighet. Hon var också mycket ung när hon gifte sig och faktiskt inte mer än ett barn. Därmed lät hon sig lätt domineras av honom. Alla runt Thormund gick runt med en olustig känsla i hans närhet. Denna kuslighet gick inte att sätta fingret på men den fanns där som en svart slöja över hela Granö. När Johanna sedan ideligen bad om ursäkt så spädde hon endast på martyrmetoden och förminskade den inte, tvärtom.
Uteslutningsmetoden - Han uteslöt henne medvetet när de talade om affärer eller krig. Han visade henne därmed att hon inte hade huvud till att nedlåta sig till sådana stora saker. Hon blev osynlig. Hon blev alltså inte sedd i en situation som hon borde blivit sedd. ©  Peter Knagert (text)
------------------------------------------------------------------------------------------
bild:www.so-rummet.se




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar